MOBILGARD HSD+ 15W40
Met de invoering van de Stage V emissieeisen in de binnenvaart, zijn er grens-waarden opgesteld voor de
uitstoot van koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden (NOx) bij binnen-vaartmotoren.
Daarnaast is ervoor gekozen om naast eisen voor het maximale gewicht aan fijnstof (PM) ook normen op te
leggen voor het aantal vaste fijnstofdeeltjes (PN). Hierbij is de uitstoot van NOx met 70-84 procent en PM met
92,5 procent lager dan de CCR-II norm.
Motorenbouwers kwamen met een integrale oplossing om aan deze eisen te voldoen: een verbrandingsmotor met
uitlaatgasnabehandeling. Deze systemen bestaan uit stikstofoxidekatalysors, uitlaatgascirculatie (EGR) en roetfilters (DPFs).
De aanwezigheid van deze systemen om de emissies aan te pakken hebben ook consequenties voor de te gebruiken motorolie.
Er moet namelijk een “low SAPS” motorolie gebruikt worden. U vraagt zich waarschijnlijk af wat een “low SAPS” olie juist is
en waarom u deze moet gebruiken.
Als we de term “low SAPS” even als woord ontleden, krijgen we al een beter begrip van de term. “SA” staat voor “Sulphated Ash”
(gesulfateerde as), “P” staat voor “Phosphorus” (fosfor) en “S” staat voor “Sulphur” (zwavel). Dit zijn additieven die traditioneel
in motoroliën terug te vinden zijn voor verschillende doeleinden. In “Low SAPS” oliën zijn deze additieven in hoeveelheid beperkt.
Sulphated ash: Metaal elementen in motoroliën, die meestal afkomstig zijn van de samenstelling van de detergenten en
antislijtageadditieven.
Fosfor: dient als antislijtageadditief
Zwavel: Anti-oxidant – vertraagt olie oxidatie (= veroudering)
Nu het waarom. Deze drie elementen kunnen met de olie in de verbrandingkamer opgebrand worden en naar het uitlaatsysteem
mee gevoerd worden. Daar kunnen de verbrande resten van deze elementen het systeem en filter blokkeren. Hierdoor worden
de prestaties van de motor beperkt en zal ook de uitstoot stijgen. Een situatie die dus vermeden moet worden.
ExxonMobil formuleerde met de Mobilgard ™ HSD+ 15W-40 een specifiek antwoord voor zwaarbelaste hoge snelheid dieselmotoren
in de scheepvaart die voorzien zijn van moderne lage emissie systemen. Deze olie overtreft de vereisten van de API CK-4 norm en
is goedgekeurd door belangrijke motorbouwers zoals Caterpillar, Cummins, Volvo, MAN e.a. De formulering en prestaties van de
Mobilgard™ HSD+ 15W-40 zorgen niet alleen voor een langere levensduur van het systeem voor uitlaatgasnabehandeling maar
ook voor verminderd olieverbruik, verhoogde motorreinheid én langere oliestandtijden.